Aktuális

Így „dübörög” a magyar gazdaság: tombol az áremelkedés, az élelmiszerek ára sehol nem szállt el annyira Európában, mint nálunk

Júliusban és augusztusban is Európa legmagasabb inflációját mérték Magyarországon az Eurostat adatai szerint. A statisztikai hivatal kimutatása szerint az EU-ban augusztusban 0,4%-kal emelkedtek az árak az egy évvel korábbihoz képest, az eurózónában pedig 0,2 százalékkal csökkentek.

Még drágább az élet

Magyarországon júliusban ugrott meg váratlanul az infláció, akkor az előző havi 2,9%-ról 3,8%-ra emelkedett az éves áremelkedési ütem. Akkor az elemzők 3,2-3,3 százalékos értékre számítottak előzetesen, vagyis jócskán felülmúlta a várakozásokat a drágulás.

A két hónapja rekordmagas áremelkedés mellett a Portfolio megnézte az Eurostat egyes alindexeit a különböző termékkörökre, hogy kiderüljön, mitől emelkedett Európa élére a magyar infláció. Rögtön az első termékcsoportnál kiemelkedő a magyar adat: az élelmiszerek és alkoholmentes italok ára augusztusban 7,9%-kal emelkedett az egy évvel korábbi szinthez képest. Ezzel messze kilógtunk a sorból Európában, a második legnagyobb a román 5,6%-os drágulás. Egyébként a kontinensen belüli tendenciákban látszik egy kelet-nyugati határvonal, a négy legmagasabb inflációs ráta kelet-európai országokban volt.

A szezonális élelmiszerek ára több mint 20%-kal emelkedett Magyarországon, ezzel is jelentősen meghaladjuk a többi európai ország adatát, a második cseheknél 11,4% volt ez az érték. Hasonló figyelhető meg a nyers élelmiszereknél, amelyek ára 13,4 százalékkal emelkedett nálunk, miközben sehol máshol nem haladta meg a drágulás mértéke a 7%-ot. A feldolgozott élelmiszerek esetében kisebb volt a magyar áremelkedés mértéke, de a 6%-os adat így is a legmagasabb Európában.

A még részletesebb adatok az Eurostatnál azt mutatják, hogy a legnagyobb mértékben a gyümölcsök drágultak az élelmiszereken belül, abban a termékkörben majdnem 40%-os volt az áremelkedés egy év alatt. Ott a második Csehország is csak 22,7%-os értéket mutatott.

A többi termékcsoportban nem ennyire kiemelkedő a magyar áremelkedés, de minden téren az európai lista első felében vagyunk. Az alkoholos italok és dohányáruk például még a jövedéki adó emelésével együtt is csak az ötödik legnagyobb éves drágulást mutatták.

A bútorok és háztartási eszközök esetében azért a dobogóra felfért a magyar áremelkedés a litvánok és a csehek mögé, ez szintén klasszikus importterméknek mondható. Ebből a két kategóriából (ruházkodási cikkek, háztartási eszközök) azért látszik, hogy elindultak felfelé az árak, ami lehet akár a forintgyengülés következménye is, de még nem egyértelmű a hatás.