Még mindig nem elég: Rogánék vezetésével „magánosítják” az értékes balatoni ingatlanokat - na, vajon kiknek?
2020. 05. 07. 15:58:20 | index.hu
Hiába tiltakozott a Balatoni Szövetség, eldőlt, hogy Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) erősen lecsupaszítja magát. Megerősítette lapunknak a cég, hogy szerdán megszavazták azt a tervet, ami szerint jóval vékonyabbra szabja a működését a nyereséges állami cég, és optimálisnak látja eladni nemsokára egy sereg különösen értékes ingatlanát.
Csak a szokásos: a közvagyon a Fidesz oligarcháihoz vándorol
Az ügy megértéséhez Bahart tulajdonosai jórészt part menti önkormányzatok, de tavaly belépett a Rogán Antal irányította állami hivatal, a Magyar Turisztikai Ügynökség, tőkét emeltek, és onnantól már ők voltak a többségi tulajdonosok.
Ezután nem teketóriáztak sokat, bejelentettek egy átszervezési tervet, ennek keretében több kikötőt bezárnának, és privatizálják a Bahart egyes értékes területeit.
Ez ellen élesen kikelt a balatoni önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség:
„A Bahart Zrt.-ben tulajdonosként, részvényesként bent maradó balatoni önkormányzatok számára kiemelten fontos feladat, hogy a Bahart egyben maradjon annak vagyonával, tevékenységével, működési struktúrájával, a meglevő személykikötő, illetve vitorlás kikötő hálózat maradjon a cégben, hiszen ez biztosítja a Balaton egészének megközelítését, azon való közlekedést, ami a turizmus elengedhetetlen feltétele, egyben a céggel szembeni elvárás, annak működésének alapvetése.”
Ahogy azt az érvelésüket is könnyű belátni, hogy egy-egy balatoni hajójárat vagy kikötő eredményességét nem csak az legszűkebben vett éves árbevételében érdemes nézni, pláne nem az államnak.
Nem értek célt, a Turisztikai Ügynökség átvitte az átalakítást, úgyhogy most majd a Bahart megismerhető tervek szerint:
- megválik vitorláskikötőinek üzemeltetésétől. Bár maguk a területek a cégnél maradnának, de az azokon lévő épületek a bérlőhöz kerülnének. A Népszava szerint 100 százalékos kihasználtságúak ezek a kikötők.
- Csopak, Balatonakali, Balatonkenese és Balatonudvari közfogalmú kikötőjét eladják
- és eladják a Hotel Mólót, és a balatonszemesi Hattyú és a balatonboglári Sellő kempingeket.
Ezeken túl öt hajót kivonnak a forgalomból, és megszűnik hat menetrend szerinti és négy sétahajó járat.
A Balatoni Szövetség szerint a balatoni vízi közlekedés nem szabad, hogy kizárólag gazdasági érdekként legyen számon tartva, ezért kérték arra Rogánékat, hogy vegyék figyelembe az érintettek szempontjait. Hiába.