Aktuális

A Liberálisok eltöröltetnék a taxiszolgáltatás hatósági árát, visszahozatnák az Ubert, szigorúbb fellépést sürgetnek a „hiénákkal” szemben

Szabadai Viktor, a Liberálisok budapesti választmányának elnöke benyújtja az új budapesti városvezetésnek is a taxis közlekedés átalakításáról szóló javaslatait. A politikus korábban számtalan alkalommal tett javaslatokat a taxis utasszállítás fejlesztésére és a hatósági árak eltörlésére a Tarlós István-féle városvezetésnek, ezeket azonban rendre figyelmen kívül hagyták.

Visszatérhet az Uber

Szabadai Viktor most azért terjeszti javaslatait a hamarosan megalakuló Fővárosi Közgyűlés elé is, mert Sermer Ádám, a Liberálisok volt főpolgármester-jelöltje visszalépésekor abban állapodott meg Karácsony Gergellyel, hogy „Polgári Budapest” című programjának több pontját beépítik az ellenzék közös jelöltjének programjába, aki főpolgármesterré választása esetén meg is valósítja azokat. A program egyik alappillére a Modern Budapest létrehozása, amelynek részét képezi a közösségi szolgáltatások bővítése és fejlesztése.

A Liberálisok régóta harcolnak a közösségi fuvarszolgáltatások ellehetetlenítése ellen, az Uber szabályozott keretek közötti visszaállításáért és a taxis hiénák felszámolásáért. Miután a monopolhelyzetben lévő utazásszervezők a Bolt nevű közösségi szolgáltatás működését is megpróbálják ellehetetleníteni Budapesten, ismét aktuálissá vált a Liberálisok taxis közlekedéssel kapcsolatos javaslatcsomagja, amely a következőket tartalmazza:

1.     Szabad piac megteremtése: A hatályban lévő taxirendelet sem az utasok, sem a taxisok érdekeit nem szolgálja, kizárólag az utazásszervezők szűk csoportjának kedvez, akik a profit maximalizálása érdekében 100 százalékos kihasználtsággal működtetik taxis cégeiket. Így fordulhat elő, hogy bizonyos időszakokban lehetetlen taxit hívni.

2.     Hatósági árak eltörlése: A taxirendeletben megszabott hatósági árszabályozás ellehetetleníti a piacot, az államtól teszi függővé a monopolhelyzetben lévő taxis társadalom létét. A tisztességes versenyhelyzet fellendítené a piacot, ez pedig az utazóközönség és a taxisok érdekét is szolgálná. Az utasok több lehetőség közül választhatnának, a taxisok kiszabadulhatnának a taxis cégek fogságából, maguk alakíthatnák ki áraikat, és végre nem a hatósági ár, hanem a szolgáltatás minősége szabályozná az árfekvést.

3.     Szabályozott, átlátható piac megteremtése: A verseny megszüntetése láthatóan nem oldotta meg a taxis hiénák problémáját. Megfelelő hatósági ellenőrzésekkel és szigorúbb szabályozással kell gondoskodni arról, hogy a fuvarosok betartsák a szabályokat. A közösségi fuvarszolgáltatások helyett a taxis hiénákkal kell felvenni a harcot.

4.      Modern közösségi fuvarszolgáltatások bővítése: Budapesten, jól szabályozott módon, újra lehetőséget kell adni az Ubernek és más közösségi szolgáltatásoknak. Az autómegosztó alkalmazások nem csak a piac fellendüléséhez, hanem a csökkentett autóforgalom által a tisztább levegőhöz is hozzájárulhatnának a magántulajdonban lévő autóktól túlzsúfolttá vált fővárosban.